Hoe kleuren jouw huisstijl of logo maken of kraken

kleuren huisstijl logo

Kleuren dragen bij tot de kracht van je huisstijl of logo

Maken kleuren jouw huisstijl of logo?

Blauw, groen of geel … Is het jou allemaal om het even, als je zaak maar een naam en logo heeft?

Think again.

In meer dan 85% van alle aankoopbeslissingen speelt kleur de voornaamste rol. Tijd dus om de kleuren in jouw huisstijl of logo grondig onder de loep te nemen.

Of dacht je misschien dat het toevallig was dat bol.com en Coolblue (uiteraard) blauw gebruiken? En HelloFresh, Oxfam of Campina groen?

Kleuren en associaties

Kleuren communiceren. We koppelen er bepaalde waarden en betekenissen aan.

Kleuren roepen bepaalde gevoelens en associaties op.

Welk gevoel wil je opwekken bij jouw klanten? Welke betekenis wil je geven aan jouw merk?

Dit zijn belangrijke vragen om te weten hoe je de juiste huisstijlkleuren kiest.

Hieronder vind je een overzicht van verschillende kleuren en hun betekenissen.

Rood

  • Staat voor energie, passie en kracht
  • Maar ook voor gevaar en het opwekken van honger (cfr. Coca-Cola en KFC)
  • Trekt echt de aandacht

Oranje

  • Representeert enthousiasme en jeugdigheid
  • Maar ook betaalbaarheid
  • Wordt -net zoals rood- vaak gebruikt voor actiestickers en het aanzetten tot koopgedrag

Geel

  • Staat voor communicatie, creativiteit en intelligentie
  • Maar ook voor zon, vrolijkheid en optimisme
  • Het past dus goed bij onderwijs, informatie, coaching, reisbureaus en vakantieoorden
  • Is wel een primaire kleur en wordt vaak geassocieerd met kinderen (cfr. Zwistal) of ‘goedkoop’ (cfr. Zeeman)
  • Goudgeel staat dan weer voor succes, voorspoed, luxe en exclusiviteit (cfr. Ferrari)

Groen

  • Ademt rust, verfrissing en harmonie uit
  • Maar ook duurzaamheid, hulp en bemiddeling
  • Vaak gebruikt door wellnesscentra, ziekenhuizen, therapeuten, tuincentra en banken

Blauw

  • Straalt kalmte, succes en loyaliteit uit
  • Ook zakelijkheid, afstand en wijsheid
  • Vaak voor banken, verzekeraars en financiële instellingen
  • Te combineren met bruin of oranje om het warmer te maken

Paars

  • Staat voor luxe, rijkdom en spiritualiteit
  • Wordt geregeld ingezet in het onderwijs of bij luxeproducten (cfr. Hallmark)
  • Maar let op: bij buitensporig gebruik kan paars er ook voor zorgen dat men langer over de keuze nadenkt

Grijs

  • Ademt intelligentie, het praktische en soliditeit uit
  • Dikwijls gebruikt als rustige basiskleur in een logo
  • Versterkt de kleur waarmee het wordt gecombineerd

Bruin

  • Is sterk, stoer en lekker natuurlijk
  • Maar ook hulpvaardig en verzorgend
  • Dikwijls in combinatie met groen (natuurkleur), zwart of wit (chique) of pastelkleur (zacht)
  • Wordt vaak gebruikt door koffiehuizen en outdoor- of trekkingsactiviteiten

Zwart

  • Ademt kracht, invloed en inzicht uit
  • Maar wekt ook mysterie en magie op
  • Is vaak elegant en chic (cfr. Calvin Klein en Givenchi)

Wit

  • Staat voor zuiverheid, vrede en puurheid
  • Maar ook voor perfectie en het stellen van hoge eisen
  • Het is een breed inzetbare kleur voor allerlei branches (van automerken, bruidsmode, begrafenisondernemers tot kledingmerken, banken en zuivelproducenten)

Jouw basiskleur(en) voor jouw huisstijl en/of logo kan je perfect kiezen op basis van deze psychologische kleurassociaties.

Daarnaast is het aan te raden om rekening te houden met kleurvoorkeuren die mensen hebben. Het Colour Assignment-onderzoek van Joe Hallock geeft je hierover nog massa’s meer informatie. Het is belangrijk de kleuren niet te kiezen op basis van jouw eigen smaak, maar aan de hand van de kennis die voorhanden is.

Je hebt maar enkele seconden te tijd om een goede eerste indruk te maken. Zet dan ook alles op alles om dit te verwezenlijken.

Laat je adviseren door een expert

Heb je er geen idee van welke kleuren het beste zouden passen bij jouw product of dienst? Dan kan je advies inwinnen bij Argo, dé reclamespecialist. Met onze 30 jaar expertise weten we goed wat werkt en wat helemaal niet.

Hulp nodig bij het maken van jouw huisstijl of logo?

Neem vrijblijvend contact op.

Vul onderstaand formulier in en we antwoorden je snel. 

Stuur ook foto’s mee, zodat we een beeld krijgen van je voertuig, logo, of wat je wil realiseren.

Stuur tot 3 foto's, logo's of afbeeldingen mee. (type: jpg, jpeg, gif, png, pdf)

Meer nieuws over belettering