Autobelettering: 3 veelgemaakte fouten
Wist je dat 7 op de 10 ondernemers dezelfde fouten maken bij het ontwerpen van hun autobelettering? En dat ze daardoor letterlijk geld verliezen?
Geld verliezen, inderdaad!
Fouten waardoor de boodschap niet overkomt, de reclame niet duidelijk is. Geen duidelijke boodschap betekent geen nieuwe klanten.
Want daar doe je het toch voor? Om nieuwe klanten aan te trekken of het imago van jouw bedrijf te versterken. Maar in beide gevallen ook om meer omzet te draaien.
En autobelettering is vandaag nog steeds een van de meest interessante reclamevormen die er zijn. Voor de prijs dat het kost, krijg je heel veel zichtbaarheid op de weg. Je wordt letterlijk alle dagen gezien. En dit 5 jaar lang. Het is dus belangrijk om hier voldoende aandacht aan te besteden. Met onze 30 jaar ervaring willen we graag volgende fouten met jou delen:
Fout 1: we doen alles
Een veelgemaakte fout is het plaatsen van te veel informatie op de auto.
Bijvoorbeeld een kapsalon doet het knippen van damescoupes, herenkapsels en het haar van kinderen. Daarnaast ook huwelijkscoupes, korte snit, lange snit, balayages, kleuring van grijs haar en wil dat allemaal op een Peugeot 307 geplaatst hebben. Dit is niet renderend.
Een gemiddelde bestickering op een voertuig is 3 seconden zichtbaar. En op deze drie seconden kan je onmogelijk alle teksten lezen.
Het is beter om een opvallend ontwerp te maken met weinig tekst en een verwijzing naar een duidelijke website. Daar komen we in punt 3 op terug.
Fout 2: te veel contactgegevens
Soms zie ik klanten die echt al hun contactgegevens op het voertuig willen. Een telefoonnummer, gsm, e-mailadres, huisadres (mét postcode) en zelfs nog mét faxnummer.
Wij hebben ook nog een fax staan, maar als ik eerlijk ben, komt daar bijna uitsluitend spam op toe.
Anno 2020 is dit niet meer relevant om een sticker met fax op een bedrijfswagen te zetten. Voor een sanitair bedrijf bijvoorbeeld is het minimum een adres, stad, telefoonnummer en website. E-mail, fax en postcode niet, want die kan je vinden door de link naar een goede website. Liefst een website met een duidelijk en gemakkelijk te onthouden websiteadres.
Less is more.
Fout 3: verkeerde focus
Veel ondernemers willen hun naam in het groot op hun voertuig en daaronder in kleine letters wat ze juist doen. Dat kan perfect zijn indien je aan branding wil doen. Met andere woorden, indien je naamsbekendheid wil verwerven. Een prima voorbeeld is een schildersbedrijf dat veel voor dezelfde grote klanten werkt, veel op werven is en een duidelijke visibiliteit op naam wil hebben. Hier is dit een slimme zet.
Maar als dit niet zo is, leg je de focus beter op WAT je doet. Waarin is dit schildersbedrijf gespecialiseerd? Huizen schilderen? IJzer hekwerk schilderen? Hout vernissen? Boten schilderen?
Een praktisch voorbeeld
Het bedrijf Goemine (fictieve naam) schildert huizen. Hoe doe je het best niet, en hoe kan het wel?
De meeste bedrijven die we over de vloer krijgen, vragen om alle gegevens op hun bestelwagen te plaatsen.
Het resultaat:
Maar het kan ook anders:
Een goede eyecatcher met de juiste focus: een schilder die een huis aan het schilderen is. Gevolgd door de bedrijfsnaam, geeft heel duidelijk weer wat dit bedrijf doet. Een link naar een website zoals: www.WijSchilderenUwHuis.be maakt het geheel af.
‘Maar meneer’, hoor ik dan, ‘die faxnummer moet er toch op?’ Dan vraag ik steeds ‘Hoe vaak heb je al een faxnummer overgeschreven van een voertuig?’.
Eén om over na te denken… fouten bij autobelettering.
Samengevat
Onderstaande infographic vat alles nog eens samen. De boodschap: ga voor duidelijkheid. Want met de juiste autobelettering betalen jouw klanten jouw bestelwagen.